Het verhaal van een nieuw concept voor een basisschool kan op vele manieren worden verteld. In dit verhaal wordt De School beschreven aan de hand van 27 actuele onderwijs- en kinderopvangvraagstukken uit overheidsbeleid, adviezen Onderwijsraad en samenleving. Het document bevat veel links naar achterliggende documentatie.
- Inclusief, passend onderwijs
- Doorgaande ontwikkelingslijnen
- Brede talentontwikkeling versus focus op taal en rekenen (58 kerndoelen)
- Pesten
- 21st century skills en ‘advanced skills’
- Verbreding Techniek basisonderwijs
- Gedragsproblemen en school
- Hoogbegaafdheid
- Zittenblijven
- Actief burgerschap, leren samenleven, democratie
- Sociale vorming en sociale netwerken in het onderwijs
- Schoolcultuur en bevorderen van samenleven
- Bestrijding overgewicht/bevordering gezond leven
- Kenniseconomie en benutting talenten/potentieel
- Een leven lang leren
- De wereld/beroepspraktijk in de klas
- Bevorderen van brede professionaliteit van de leerkracht in het onderwijs, versterking positie
- Bevorderen aantrekkelijkheid beroep leraar
- De school als kennisorganisatie
- Flexibilisering arbeidsmarkt en vergroten arbeidsparticipatie van vrouwen, combi werk en zorg
- Combinatiefuncties kinderopvang en onderwijs
- Ouderbetrokkenheid, partnerschap tussen ouders en school
- Medezeggenschap medewerkers en ouders
- Medezeggenschap leerlingen
- Sluitend dagarrangement
- Integraal kindcentrum t.b.v. ontwikkeling elk kind/vervolg op brede school
- Prestatiebox